Πάνος Σκουρλέτης | Στέλεχος Νέας Αριστεράς, πρώην Υπουργός

Σημεία από τη συνέντευξη του Κοινοβουλευτικού Εκπρόσωπου του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Πάνου Σκουρλέτη, στο MEGA

 

Σεβασμός σε αυτούς που έφυγαν σημαίνει ανάληψη ευθύνης και διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας

 

Η τραγωδία που ζούμε θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί. Υπήρχαν προειδοποιήσεις, αλλά και μια σειρά από ακατανόητες αποφάσεις, εξηγήσιμες μόνο υπό την επιλογή της απαξίωσης των σιδηροδρόμων υπέρ οικονομικών συμφερόντων που σχετίζονται με τις μεταφορές και την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων. Η κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει γιατί δεν υλοποίησε το έργο της τηλεδιοίκησης, που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δρομολογήσει, ολοκληρώνοντας και τη βασική προϋπόθεση γι’ αυτό, τη διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή ήδη από το 2018, επεσήμανε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και υποψήφιος βουλευτής στον Βόρειο Τομέα Αθηνών, Πάνος Σκουρλέτης, μιλώντας στην εκπομπή «MEGA Σαββατοκύριακο», με τους δημοσιογράφους Ντίνο Σιωμόπουλο και Στέλλα Γκαντώνα.

 

Ακολουθούν σημεία της συνέντευξης:

 

Ήταν κεραυνός εν αιθρία αυτή η τραγωδία που ζήσαμε; Είναι μια περίπτωση ανάλογη ενός ακραίου καιρικού φαινομένου ή ενός σεισμού; Όχι. Είναι μία κατάσταση, σύμφωνα με τα όσα μαθαίνουμε τα τελευταία 24ωρα, που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Αν κάνουμε αυτή την παραδοχή πρέπει να ξετυλίξουμε το κουβάρι των μεγάλων ευθυνών. Αυτό νομίζω ότι αρμόζει ως προς τον απαιτούμενο σεβασμό που πρέπει να δείξουμε γι’ αυτούς που έφυγαν, αλλά και συνολικά στην ελληνική κοινωνία, η οποία θέτει πολλαπλά «γιατί». Λέω ότι δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία, λόγω μιας σειράς από γνωστά, δημοσιοποιημένα γεγονότα. Πολλαπλά εξώδικα από τους εργαζόμενους που θέτουν ακριβώς το ζήτημα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Το αμφισβητεί κανείς; Όχι. Παραίτηση του προέδρου της επιτροπής για θέματα τηλεδιοίκησης και ασφάλειας, το 2022. Παραπομπή της χώρας τον Φεβρουάριο στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για θέματα που σχετίζονται με τη λειτουργία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα. Αποφάσεις τελείως ακατανόητες, που ίσως τελικά να μπορούν να εξηγηθούν με βάση την κυρίαρχη αντίληψη και την αντίληψη της διοίκησης για την λειτουργία του ΟΣΕ. Σαν αυτή που ακούσαμε και από το σταθμό σας, ότι μέχρι το 2020 υπήρχε ένα δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου της γραμμής, όχι σύγχρονο στη βάση της τηλεδιοίκησης και της τηλεματικής, αλλά με βάρδιες, το οποίο σταμάτησε να λειτουργεί. Η απόφαση να υπάρχει μόνο ένας σταθμάρχης. Το γεγονός ότι σήμερα είναι περίπου 700 εργαζόμενοι, ενώ ήταν σχεδόν οι διπλάσιοι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

 

Πολλοί αρέσκονται τώρα να μιλάνε για διαχρονικές ευθύνες. Από πού θα ξεκινήσουμε; Θα έλεγα ότι υπάρχει μια τεράστια ευθύνη στην ελληνική Πολιτεία στρατηγικής απαξίωσης των σιδηροδρόμων. Όταν όλη η υπόλοιπη Ευρώπη εδώ και δεκαετίες έφτιαχνε ασφαλείς σιδηροδρόμους, εδώ τους απαξιώναμε. Γιατί τους απαξιώναμε; Γιατί βάζαμε ως προτεραιότητα εκείνα τα οικονομικά συμφέροντα τα οποία προτιμούσαν να επενδύουν σε αυτοκινητοδρόμους, καθώς έχουν  μεγαλύτερο κατασκευαστικό κόστος, και συμφέροντα που σχετίζονται με την μεταφορά. Όταν έχεις μια τέτοια προτεραιότητα, στη βάση της εξυπηρέτησης συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων, απαξιώνεις. Επί των κυβερνήσεών μας ολοκληρώθηκε το βασικό και κύριο βήμα εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, που ήταν η διπλή γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η οποία τέλειωσε το 2018. Για να είναι ασφαλής ένας σιδηρόδρομος με βάση τις σύγχρονες αντιλήψεις και πρακτικές που έχουν να κάνουν με την τηλεματική και την τηλεδιοίκηση, πρέπει προηγουμένως να υπάρχει διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή. Αυτό τέλειωσε το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ και δρομολογήσαμε, θέσαμε τις βάσεις, για τις συμβάσεις, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί το έργο τέλος του 2019 με αρχές του 2020. Να απαντήσει η μετέπειτα κυβέρνηση γιατί επί 4 χρόνια δεν προχώρησαν αυτές οι συμβάσεις.

 

Έχω κατάλογο με 23 συμβάντα επί κυβερνήσεων ΝΔ, που αφορούν τους σιδηροδρόμους. Μπροστά στις επτά Ερωτήσεις που έγιναν τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στη Βουλή από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ γι’ αυτά τα ζητήματα, μόλις πριν από μία εβδομάδα ακούσαμε τον κ. Καραμανλή να λέει ότι «είναι ντροπή σας  να μιλάτε για θέματα ασφάλειας».

 

Σε σχέση με τη λεγόμενη υπερκομματική επιτροπή. Η οποιαδήποτε επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα έπρεπε να είχε διακομματική συναίνεση και όχι να βάλει η κυβέρνηση τους δικούς της ανθρώπους, τους συμβούλους που είχαν τοποθετήσει σε διάφορα κυβερνητικά πόστα ή ευρύτερα πόστα διοίκησης, για να βγάλουν ένα πόρισμα καθ’ υπόδειξη. Είναι υποκρισία να μιλάς για δήθεν υπερκομματική επιτροπή χωρίς να υπάρχει διακομματική συναίνεση. Βάζουν μια επιτροπή με σύνθεση της αρεσκείας τους, χωρίς να ρωτήσουν τα υπόλοιπα κόμματα και προτρέχει ο πρωθυπουργός να μιλήσει για ατομική ευθύνη. Για άλλη μια φορά η ατομική ευθύνη. Που οδήγησε σε 36.000 θανάτους με τον κορονοϊό. Ατομική ευθύνη για το ένα και το άλλο, αλλά τι να κάνουμε, τελικά, υπάρχει και η ευθύνη του κράτους.