Το τελευταίο περιστατικό σχολικής βίας στη Μεταμόρφωση θέτει επιτακτικά την ανάγκη για ένα ισχυρό κίνημα Stopbullying
Δήλωση | 8/12/2021
Η ραγδαία όξυνση εμφάνισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού (Bullying) σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες χρήζει άμεσης πρόληψης και ολιστικής αντιμετώπισης. Η κυβέρνηση αρκείται, και στα φαινόμενα του σχολικού εκφοβισμού, σε μια ακόμη συντηρητική και επικοινωνιακή προσέγγιση. Οι ευαισθητοποιημένοι πολίτες πρέπει και μπορούν να κάνουν κίνημα το Stopbullying. Η Πολιτεία οφείλει να σκύψει στον σχολικό εκφοβισμό.
Πριν λίγα μόνο 24ωρα καταγγέλθηκε ένα ακόμη περιστατικό σε Δημοτικό στη Μεταμόρφωση Αττικής. Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς παρατηρήθηκε σχολεία να μετατρέπονται σε ορμητήρια ομάδων φασίζουσας συμπεριφοράς, να υπάρχουν πολυεπίπεδα προβλήματα προσαρμογής των μαθητών λόγω της πανδημίας αλλά και να καταγράφονται σοβαρές καταγγελίες για φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού είτε δια ζώσης είτε ψηφιακού. Απέναντι σε όλα αυτά, η κυβέρνηση στάθηκε αμήχανη.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων οφείλει να αντιληφθεί ότι η περσινή νομοθετική ρύθμιση, για τον «δάσκαλο εμπιστοσύνης» ανά εκπαιδευτική μονάδα, δεν μπορεί να απαντήσει με επάρκεια στις πραγματικές ανάγκες και ουσιαστικά επιφορτίζει απλώς τους εκπαιδευτικούς με μια ακόμη τεράστια ευθύνη χωρίς την αναγκαία στήριξη. Οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων συνολικά, είναι ανάγκη να λάβουν επιστημονική υποστήριξη για την πρόληψη και αντιμετώπιση ανάλογων ζητημάτων, ακόμη περισσότερο οι εκπαιδευτικοί αναφοράς.
Η ανάπαυλα από την εκπαιδευτική διαδικασία την περίοδο των Χριστουγέννων επιτρέπει την επιβαλλόμενη προετοιμασία για αναγκαίες παρεμβάσεις με την επανέναρξη της σχολικής χρονιάς. Η συζήτηση για τον σχολικό εκφοβισμό πρέπει να γίνει κεντρικό πολιτικό ζήτημα το αμέσως επόμενο διάστημα σε όλα τα επίπεδα και ως τέτοιο να απασχολήσει για όσο χρειαστεί την Ολομέλεια της Βουλής και τις αρμόδιες Επιτροπές.
Οι κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι που έχουν τοποθετηθεί σε νηπιαγωγεία και δημοτικά είναι εμφανέστατο ότι δεν επαρκούν στις τρέχουσες ιδιαίτερες συνθήκες και χρειάζεται να ενισχυθούν αριθμητικά (άμεσα στις περιοχές όπου υπάρχουν πληθώρα καταγγελιών), ώστε να μην έχουν στο πεδίο ευθύνης τους ακόμη και 5 σχολικές μονάδες έκαστος, αλλά σημαντικά λιγότερο αριθμό σχολείων αναφοράς, ώστε να κάνουν πιο αποτελεσματική παρέμβαση. Επίσης, να διευρυνθεί η παρουσία ειδικών σε Γυμνάσια και Λύκεια και ειδικότερα στα ΕΠΑΛ, όπου ειδικά το τελευταίο διάστημα η ανάγκη για δημιουργική παρέμβαση κρίνεται επιτακτική.
Ταυτόχρονα, είναι ανάγκη να ενισχυθούν με κάθε πρόσφορο μέσο όλες οι κοινωνικές υπηρεσίες και οι συμβουλευτικοί σταθμοί των Δήμων, καθώς βρίσκονται πιο άμεσα και πιο κοντά σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς ώστε να διενεργούνται ατομικές συνεδρίες συμβουλευτικής και θεραπευτικής αντιμετώπισης σε παιδιά, σε εφήβους και στις οικογένειές τους.
Πρέπει να υπάρξει πλήρης ενημέρωση των μαθητών για κεντρικά, εθνικού χαρακτήρα, σημεία αναφοράς για τον σχολικό εκφοβισμό, όπως η Εθνική Γραμμή SOS 1056 αλλά και να αναπτυχθούν από τα συναρμόδια Υπουργεία ανάλογα σημεία άμεσης επικοινωνίας ανά Περιφερειακή Ενότητα, στελεχωμένα με το αναγκαίο προσωπικό.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, με την ιδιότητά του ως Συνήγορος του Παιδιού, έχει επίσης επισκεφθεί σχολικές μονάδες και παρέμβει σε ανάλογα περιστατικά με θετικά αποτελέσματα. Αυτή η δυνατότητα, αφενός πρέπει να γίνει γνωστή σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και αφετέρου, να ενισχυθεί η εν λόγω Αρχή ώστε να μπορεί αποτελεσματικά να προσφέρει αυτή την κοινωνική υπηρεσία.
Άμεσα πρέπει να υλοποιηθούν εκ νέου εκπαιδευτικά θεατρικά δρώμενα από ειδικούς επαγγελματίες στα Δημοτικά της χώρας, με θέμα την ενεργοποίηση του μαθητικού δυναμικού απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό. Είχαν ξεκινήσει ενδεικτικά από το 2018 με άκρως θετική ανταπόκριση από το μαθητικό δυναμικό.
Από τα παραπάνω προκύπτει η αδήριτη ανάγκη της ενίσχυσης της Δράσης για την «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού».
Βεβαίως, για να προχωρήσει οτιδήποτε είναι καθοριστικής σημασίας η ενεργοποίηση των συλλόγων γονέων, των εκπαιδευτικών, των κοινωνικών φορέων κάθε περιοχής της χώρας μας, ώστε να γίνει υπόθεση της κοινωνίας η προοδευτική αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης.